Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down (21/03 ΟΗΕ), το Ίδρυμα Χατζηγάκη στέκεται πάντα αρωγός στις προσπάθειες εξυγιάνσης ανισοτήτων και ενδυνάμωσης της ίσης, συμπεριληπτικής και ωφέλιμης συνεργασίας και αλληλεπίδρασης με τα άτομα με Τρισωμία 21 (Σύνδρομο Down).
Τι είναι η Τρισωμία 21;
Το σύνδρομο Down (προφέρεται Ντάουν) (ή αλλιώς Τρισωμία 21 ή Τρισωμία G) περιγράφει μια χρωμοσωμική ανωμαλία, που περικλείει ένα σύνολο χαρακτηριστικών, τα οποία υπάρχουν εκ γενετής στους φορείς της γενετικής αυτής βλάβης και αφορούν παρεκκλίσεις στη σωματική διάπλαση, τη νοητική ανάπτυξη και την ψυχοκοινωνική εξέλιξή τους.
O Στυλιανός Αντωναράκης, o διεθνώς καταξιωμένος γενετιστής, καθηγητής και πρόεδρος στο τμήμα Γενετικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Γενεύης που, μαζί με τους συνεργάτες του, χαρτογράφησε την ακολουθία του χρωμοσώματος 21 που ευθύνεται για το σύνδρομο Down, καθιερώσε με δική του παραίνεση το 2006 η 21η Μαρτίου ως η Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down, αναφέρει: «Επέλεξα την 21η Μαρτίου όχι τυχαία, αφού είναι ο τρίτος μήνας του χρόνου και τα άτομα με Down έχουν τρία χρωμοσώματα 21 αντί για δύο».
Ετήσια Προγράμματα Δωρεών και Πρωτοβουλίες του Ιδρύματος
Δίνεται έμφαση στην υποστήριξη φορέων και ΜΚΟ που επιτελούν ουσιαστικό έργο με κέντρο τα άτομα με Τρισωμία 21 (Σύνδρομο Down).
2022 | Το Ίδρυμα συμπράττει με τον φορέα TAGMA21 όπου προάγει την εκπαίδευση, δημιουργική απασχόληση και κοινωνική ένταξη των ατόμων με Σύνδρομο Down μέσα από καλλιτεχνικά έργα σαν ένα παγκόσμιο μουσείο τέχνης. Το πρώτο τους έργο, το Γούρι 2023, συμπλήρωσε τις πρωτοβουλίες προσφοράς σε δυσπρόσιτες σχολικές κοινότητες και απομακρυσμένα χωριά της Θεσσαλίας . Οι πρωτοβουλίες συντέλεσαν στην ενδυνάμωση του διαλόγου και διάχυση της πληροφορίας για την Τρισωμία 21, έτσι νεαροί μαθητές και νεαρές μαθήτριες έμαθαν για την Τρισωμία 21 και για την υπέροχη δημιουργική φύση της ομάδας του TAGMA21 που αποτυπώθηκε στο γούρι που έλαβαν ως συμβολικό δώρο.
2023 | Στην Ημέρα Προσφοράς και Συμπερίληψης που διοργανώθηκε με κέντρο την ενθάρρυνση της ωφέλιμης διάδρασης μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών ομάδων, συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες από το Τέξας (ΗΠΑ), άτομα με Σύνδρομο Down, άτομα με Νοητική Υστέρηση, το Ίδρυμα έφερε κοντά ανθρώπους από διαφορετικές κατευθύνσεις, με διαφορετικό προσανατολισμό, αντίληψη, ηλικία, εθνικότητα, νοητική-σωματική ανάπτυξη σε μία προσπάθεια μέσα από την ομαδικότητα και την συνεργασία σε εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές δραστηριότητες στο Κτήμα Συγγρού να εξαλειφθούν στερεότυπα και προκαταλήψεις γύρω από τα άτομα με αναπηρίες.
Ωστόσο, η προσπάθεια θα πρέπει να είναι πάντα συλλογική, συστηματική και ουσιαστική στο δρόμο για μία κοινωνία την οποία διέπουν η συμπερίληψη και η αποδοχή της διαφορετικότητας στις πιο δημιουργικές και συλλογικές εκφάνσεις τους.